Tuesday 24 May 2011

Santiago de Compostella

24-5-2011

Om 18 u vertrokken uit Ponverrada naar Orense in een super de luxe trein. De fietsen konden zo naar binnen rijden. Langs een prachtig gebied, en langs de Rio Sil. In Orense overstappen naar Santiago in een trein uit het jaar stillekens. Eerst moest de bagage van de fietsen af en die fietsen moesten langs de passagiers helemaal achter in de trein. Een galante Spanjaard hielp ons, want het was een gemanoeuvreer van jewelste. Straks moet alles er weer uit!!! De reis duurt bij elkaar 5 uur, dan nog een hotel zoeken. Morgen proberen we alles te regelen, we zijn allebei ogelucht dat we deze beslissing genomen hebben.

Om 23u in Santiago aangekomen. Om het station uit te komen moesten we onder een slagboom door, ik dacht slim te zijn om vlak achter een auto aan te rijden. Maar die boom viel als een klap naar beneden meteen toen de auto eronder door was. Maar de " union "viel de klap op met het fietstasje voor, fiets niets mis mee, maar de paal lag als een lucifer op de grond, door midden. We hebben een hotel gevonden, vlak bij het station. Voor de laatste keer onze fiets in de garage gezet en toen naar de 6e verdieping.

Het is nu 11uur 's morgens. We hebben alles "herpakt", nog een klein rugzakje over. We hebben het hotel al verlaten en onze fietsen en bagage naar een bedrijf gebracht, die zorgt dat alles in Nederland komt. Vanavond nemen we een taxi naar Sarria, om vandaar morgen met de eind pelgrimage te beginnen. Dat is de officiële pelgrimsroute, die mensen van over de hele wereld maken. We kijken ook nog even hoe we terug naar Nederland zullen gaan. Santiago bekijken we echt als we het lopen achter de rug hebben.

We hebben de route en stempelboekjes bij de kathedraal al geregeld. Er is ons precies uitgelegd hoe te lopen, en aangeraden wat de gangbare afstanden van plaats naar plaats zijn per dag. We zijn ook al bij een reisbureau geweest, we denken woensdag of donderdag volgende week terug in Amsterdam te zijn.

Klaar voor de start van morgen!

We zouden eerst de bus nemen naar Sarria, maar die ging alleen om 18 u en zou er 4 uur over doen. Omdat we gisteren ook al zo lang en laat reisden, hebben we een taxi genomen en zijn hier nu al aangekomen. We zitten nu zo,n 60 km af van onze gestrande plaats. Maar als wandelaars mag dat!! Morgen onze eerst wandeldag, we proberen om 6 uur te gaan lopen.